Naar een succesvol optreden

Deze blog heb ik geschreven naar aanleiding van het initiatief op 4 mei 2020, waarbij zoveel mogelijk (amateur- en professionele) muzikanten in Nederland om 20 uur de Taptoe gespeeld hebben en na de 2 minuten stilte Het Wilhelmus. Vanwege de Corona konden de gewone 4-mei-herdenkingen niet doorgaan, daarom is op facebook gevraagd om het vanuit je raam, of buiten in de tuin toch ten gehore laten brengen. Hier hebben honderden muzikanten aan meegedaan.

Hoe maak je je optreden succesvol ?

Omdat het een mini-optreden is geweest zonder of met minimaal publiek heb ik een enquete georganiseerd om te kijken waar de muzikanten tegenaan liepen en hoe dat een volgende keer beter kan. Dit blog-artikel gaat over het belangrijkste aspect dat naar voren kwam: De meesten speelden het onder hun eigen niveau en wijten dat zelf aan een te korte voorbereiding. Dat is natuurlijk inherent aan een spontane Facebook-actie, hoewel de eerste aanzetjes al ruim een maand voorafgaand aan 4 mei op Facebook circuleerden. Als docent vind ik dat erg interessant en hieronder geef ik wat tips.

Voorbereiding voor een optreden:

Net als een schema voor ieder ander project kan je van tevoren een planning maken van je voorbereidingstijd.

  • Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het stuk bepaal je de voorbereidingstijd.
  • Deel een groot stuk op in kleinere delen. Weet je hoe de afzonderlijke delen zich verhouden?
  • Uit de ANALYSE weet je welke delen voor jou de meeste aandacht gaan vragen en kun je bepalen of het sowieso voor jouw niveau te spelen is.
  • Met optreden kan altijd iets onverwachts gebeuren: zorg dat je het stuk 120% kent.
  • Een belangrijke: WAT moet je eigenlijk trainen? Uithoudingsvermogen? Lastige passages? Wat is voor jou eigenlijk precies lastig (toonhoogte-bereik, vingertechniek, articulatie, ademtechniek?)
  • Interpretatie: waar gaat het stuk over en hoe breng je dat over? Heb je een vrijheid in interpretatie of juist niet?
  • Faalangst : ook al is het een optreden zonder of met weinig publiek, het is toch een optreden met bijbehorende gevoelens
  • Uit je hoofd spelen? Moet dat, of juist van papier?
  • Speelplezier: in plaats van “het goed willen doen”
  • Samenspelen: ken je de partijen van de andere muzikanten goed genoeg?

Omdat je een planning wilt maken van je trainings-voorbereidingstijd, moet je alle facetten van het stuk leren kennen om het zo goed mogelijk in te schatten. Handig is om het stuk eerst (achter je bureau) te ANALYSEREN. Daar zijn verschillende eenvoudige en ingewikkelde methoden voor, maar hier behandel ik de stukken Taptoe en het Wilhelmus omdat dat de aanleiding voor dit blog was. Maar op dezelfde manier zijn ook andere stukken te analyseren.

Bekijk hier: